آهن و فولاد جهان

تاریخچه سوله سازی در شهر اولین ها

تبریز از کلان شهر های ایران و مرکز استان آذربایجان شرقی است. این شهر یکی از قطب های بزرگ صنعتی ایران و مرکز صنعتی شمال شرقی کشور است.
تبریز از شهرهای باستانی ایران بوده و تاسیس آن به دوران اشکانیان بر می گردد. از قدیم مردم این شهر به دارا بودن شم اقتصادی و صنعتی قوی معروف بوده اند. سوله در تبریز از آنجایی که سازه های صنعتی و کشاورزی را پوشش می دهد مورد توجه می باشد.
وجود صنایع مختلف و مردم با استعداد در حوزه تجارت و صنعت سبب گشته این شهر برای احداث سازه های مختلف جذابیت خاصی داشته باشد. مردم این شهر در نو آوری بسیار خلاق بوده و بسیاری از اختراعات برای اولین بار در این شهر وارد ایران شده است. به همین دلیل یکی از القاب تبریز شهر اولین ها است.

ساخت سوله در تبریز
تبریز از مراکز قوی صنعتی در ایران است. مردم تبریز خلاق بوده و اهل صنعت و کشاورزی هستند. بنابراین سوله سازی در تبریز برای احداث سازه های صنعتی پر کاربرد است. در تبریز کارخانجات ساخت سوله وجود داشته و به تولید مدل های مختلف آن مشغول می باشند. در صورتی که سازه مورد نظر خود را پیدا نکردید از بقیه شهر های ایران قابل تهیه است.
صنعت مرغداری، گاوداری و دامداری در تبریز که زیر شاخه کشاورزی هستند در تبریز و آذربایجان شرقی فعال است و ساخت سوله در تبریز برای کشاورزی پر کاربرد است و سوله برای کارخانه، تعمیرگاه، نمایشگاه و انبار در این شهر مورد نیاز است.

شرایط ساخت سوله در تبریز

موقعیت جغرافیایی تبریز
تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی قرار دارد. کوه های یکه چین و عون ابن علی در شمال شهر و کوه های گوزنی در شمال شرق این شهر واقع شده است.
گردنه پایان در شرق این شهر و رشته کوه سهند در جنوب آن واقع شده است. شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن بین کوه ها به صورت کشیده و شرق به غرب گسترش پیدا کرده است.
استان های همجوار استان آذربایجان شرقی شامل آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان می باشد. همچنین این استان با دو کشور آذربایجان و ارمنستان هم مرز است.
دو امتیاز خوب در تبریز و استان آذربایجان شرقی وجود دارد. اول این که استان های شمال شرق کشور همگی از تبریز تغذیه می شوند. دوم هم مرزی با دو کشور است. کشور های ارمنستان و آذربایجان از لحاظ صنعتی از ایران ضعیف تر بوده و مکان مناسبی برای صادرات فنی مانند ساخت سوله است.

شرایط آب و هوایی تبریز برای ساخت سوله
استان آذربایجان شرقی دارای وسعت زیادی است و تنوع آب و هوایی زیادی دارد. بستان آباد سردترین شهر این استان بوده و میانه و جلفا بیشترین دما را در این استان دارند. آذربایجان شرقی به دریای خزر نزدیک بوده و از لحاظ دمایی تحت تاثیر این دریاچه می باشد. همچنین دریای سیاه و مدیترانه نیز تاثیر خود را بر روی این استان می گذارند. در حالت کلی این استان جزو مناطق سرد و خشک با هوای نسبتا مساعد است.
ساخت سوله در تبریز باید برای مناطق دارای برف سنگین انجام شود. به علت برودت زیاد و جریان های هوایی برف های سنگینی را در این استان شاهد هستیم.
یکی از دلایل سرمای زیاد کوهستانی و شمالی بودن عرض جغرافیایی است. جریان های مرطوب مدیترانه به بارش باران و برف در این منطقه کمک می کند. میانگین دما در تبریز منفی 2.5 تا 25 درجه سانتیگراد است. این عدد میانگین بوده و دما در برخی روزها تفاوت زیادی خواهد داشت.

صنعت و کشاورزی در تبریز و کاربری انواع سوله در آن
استان آذربایجان شرقی با تمرکز تجهیزات و ماشین الات از قطب های صنعتی ایران می باشد و از نظر تعداد کارخانجات و کارگاه رتبه چهارم را در کشور دارد. این استان دارای بیش از 40 شهرک و ناحیه صنعتی است.

صنایع فعال در آذربایجان شرقی

مواد غذایی:
وجود کارخانجات متعدد تولید مواد غذایی در این استان رونق زیادی دارد. انواع مواد غذایی، کیک و کلوچه و نوشیدنی در این منطقه تولید می شود. تولید مواد غذایی نیازمند احداث کارخانه و به تبع آن احداث سوله است.
فرش: فرش تبریز جزو بهترین فرش های ایران بوده و به کشور های دیگر صادر نیز می شود.

خودرو سازی: شرکت های خودرو ساز با توجه به مرکزیت تبریز و امکان صادرات آسان از این منطقه در تبریز دارای شعبه بوده که خود سبب نیاز به ساخت سوله در تبریز می شود.

مبلمان و چوب: تولید این محصولات در تبریز انجام شده و سوله انبار و خط تولید از الزامات آن است.

سایر صنایع: تولیدی های مصالح ساختمانی و قطعه سازی و موارد دیگری نیز هستند که در آذربایجان قابل مشاهده است.

استان آذربایجان با دو کشور همسایه بوده و همچنین نزدیکی به ترکیه و کشور های اروپای دارد. این امر سبب احداث پالایشگاه و پتروشیمی در تبریز شده و تولیدی قطعات خودرو و فولاد که جزو صادرات ما می باشند در این استان انجام می شود. معادن مختلف نیز در تبریز و استان آذربایجان شرقی وجود دارد که صنعت سوله را در این منطقه جذاب می نماید.

سوله كشاورزی در تبریز و آذربایجان شرقی

شرایط اقلیمی و خاک استان کاملا برای کشاورزی و دامپروری مناسب است. بنابراین محصولات باغی و زراعی در این منطقه کاشته و برای مصرف داخل و صادرات آماده می شوند. سوله دامداری و گاوداری و بقیه موارد کشاورزی در این استان کاربرد ویژه ای دارد.

آهن و فولاد جهان با قدمتی 60 ساله در ساخت سازه های فولادی
در عصری که سرعت ساخت و ساز و استقامت سازه ها، حرف اول را در شهر سازی می زند، قطعا سازه های فولادی پیش نیاز توسعه شهری محسوب می شوند.
هم اکنون یکی از دلایل پیشرفت سریع کشورهای نو ظهور و توسعه یافته استفاده از سیستم سازه های فولادی پیش ساخته در ساخت و سازهای سریع است که زیر ساختهای صنعتی، تجاری، درمانی و مسکونی این کشورها را با کیفیت مطلوب و در اسرع وقت اجرا می کند.
شرکت “آهن و فولاد جهان سپاهان”، در بحث فولاد و سازه های فولادی، قدمتی 60 ساله دارد و به پشتوانه ی همین سابقه، به فناوری سازه های فولادی پیچ و مهره نیز دست یافته است.
با توجه به فعالیت کارخانه های تولید فولاد در کشور و شرایط بهتر کنترل کیفیت آن نسبت به بتن، این کنترل ها، سازه های فولادی را نسبت به بتن و سایر مصالح ساخت و ساز متمایز می سازد.
امکان توسعه سازه، اتصال چند قطعه به یکدیگر، پیش ساخته بودن قطعات در کارخانه، سرعت در اجرا و نصب، از دیگر مزایای اسکلت فلزی است و در این مزایا نباید از اشغال فضای کمتر نسبت به بتن و قابلیت کاربرد در ارتفاع نیز غافل بود.