آهن و فولاد جهان

تاریخچه ساخت پروفیل

چند سال بعد از جنگ جهانی دوم با توجه به احساس نیاز به مقاطع توخالی در صنعت ساختمان و پیشرفت چشمگیر صنعت جوشکاری، پروفیل ها پا به عرصه صنعت فولادی گذاشتند.
این صنعت در ابتدا از کشور آلمان شروع شد و به سرعت جای خود را در صنعت به دست آورد و در ایران با توجه افزایش جمعیت و نیاز به ساخت خانه ها با استاندارد های جهانی به تدریج به دلیل کافی نبودن منابع ، چوب جای خود را به آهن و آلومینیوم داد.

انواع پروفیل
پروفیل (profile) در لغت به معنای مقطع ثابت و طول زیاد می باشد و در صنعت فولاد به مقاطع تو خالی گفته می شود پروفیل در کل به دو صورت صنعتی و ساختمانی وجود دارند

پروفیل ساختمانی
گروهی از محصولات نامیده می شود که در صنعت ساختمان استفاده میشود و موارد استفاده آن از جمله درب و پنجره و … است. که خود دارای چند نوع هستند :

پروفیل نورد گرم: این پروفیل از نورد گرم شمش فولادی ساخته میشود و به صورت قوطی شکل است .
پروفیل نورد سرد: این نوع با خم کردن و شکل دادن به ورق های فولادی ساخته می شود که جهت کارهای سبک ساختمان مناسب هشتند از جمله پروفیل چهار چوب درب ، ناودانی و …
پروفیل مرکب: این نوع از ترکیب و به هم پیوستن دو پروفیل نورد سرد و نورد گرم تولید می شود .

پروفیل صنعتی
پروفیل صنعتی محصولی است که در صنعت استفاده می شود و از ورق فولادی ساخته می شود.
این پروفیل به دو دسته سبک و سنگین دسته بندی می شود. این دسته از محصولات با توجه به خاصیت های مکانیکی و الکتریکی مورد استفاده آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و از پروفیل های ساختمانی دارای مقاومت و استحکام بیشتری است .

تاریخچه ساخت پروفیل
پروفیل کامپوزیت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور ما و پدیده خوردگی سازه ها در صنعت ساختمان و پل سازی این نوع پروفیل برای دوام بیشتر و افزایش عمر سازه مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین خاصیت کشسانی آن مقاومت در برابر ارتعاشات را بالا برده و در برابر زلزله مقاوم است

پروفیل گالوانیزه :(UVPC)

پروفیل UPVC پروفیل ای است که در مقاطع مختلف و برای تولید و ساخت انواع درب و پنجره های دو جداره مورد استفاده قرار می گیرد .

پروفیل گالوانیزه با توجه به نوع استفاده و محل کاربرد انواع مختلف دارند. از جمله :

پروفیل فریم
پروفیل میانی یا مولیون
پروفیل سش یا باز شو
پروفیل پنل
پروفیل زهواره
پروفیل لوله و پروفیل اتصالات لوله

استاندارد های پروفیل UPVC
این نوع پروفیل دارای دو استاندارد اصلی است. استاندارد کشور انگلیس که به عنوان استاندارد اروپایی است و با عنوان BS EN 12608 شناخته می شود. استاندارد کشور آلمان که به عنوان RAL GZ 716-1 است.
این استاندارد ها از لحاظ مختلف پروفیل های یو پی وی سی را بررسی می کنند از نکات مهم و قابل اهمیت ضخامت دیواره های اصلی و دیواره های فرعی است .
در هر دو این استانداردها ضخامت بالاتر از 2.8 میلیمتر در دیواره اصلی و همچنین ضخامت بالاتر از 2.5 میلیمتر در دیواره فرعی بعنوان پروفیل های نوع A و یا کلاس یک در نظر گرفته می شوند.
ضخامت های بالاتر از 2.5 در دیواره اصلی و بالاتر از 2 میلیمتر در دیواره فرعی نیز بعنوان پروفیل های نوع B و یا کلاس دو مطرح می شوند.
مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران هم بعنوان متولی تدوین استاندارد ملی تجهیزات و مصالح ساختمانی، تحقیقات و مطالعات گسترده ای در این زمینه صورت داده است و استاندارد BS EN 12608 را بعنوان استاندارد مناسب انتخاب و ترجمه نموده است.

پروفیل از لحاظ ظاهری به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می شود :

پروفیل مقاطع باز
پروفیل مقاطع باز در ابعاد و ضخامت گوناگون ساخته میشود. تیرآهن – تسمه – میلگرد – ناودانی – نبشی – چهارپهلو – هاش و … به دلیل شکل ظاهری به این نام معروفند.

انواع پروفیل این دسته در ادامه بررسی میشود.

پروفیل z: پروفیل با ضخامت 2.5 سانت و 3 سانتی متر تولید می شود و موارد استفاده آن سقف سالن های بزرگ ، سوله ، انبار و پارکینگ است . قیمت پروفیل با توجه به ضخامت محصول قابل تغییر است.
پروفیل U: به پروفیل با سطح مقطع U شکل می گویند
پروفیل Hat: پروفیل کلاهی که به دو مدل باز و سپری موجود است .

پروفیل بسته
قوطی، لوله، پروفیل درب و پنجره، پروفیل یوپی وی سی، پروفیل درب های کرکره برقی، Hss و … از انواع پروفیل بسته هستند.

HSS مخفف Hollow structural section به معنای مقطع بسته است. این مقاطع به دو روش سنتی و صنعتی و به صورت نورد سرد تولید شده این مقاطع در برابر زلزله مقاوم و موارد استفاده این محصول به شرح زیر است :

ساختمان پل ها
استادیوم ها
اسکلت فلزی ساختمان ها
ساخت درب و پنجره های آهنی
صنعت خودرو سازی
پروفیل پر مصرف ساختمانی

اولین تولید کننده پروفیل در ایران شرکت صنعتی سپنتا است که در سال 1340 فعالیت خود را آغاز کرد و اولین و قدیمی ترین کارخانه تولید پروفیل در استان آذربایجان شرقی نیز شرکت آهن و فولاد جهان است.
شرکت آهن و فولاد جهان که از سال 1336 با کارگاه ساخت اسکلت فلزی درب و پنجره به همت “احمدعلی همتیان” تاسیس شد، با گذشت زمان و تجهیز شرکت به تکنولوژی روز، توانست در سال 1378 با توجه به نیاز جامعه، با تبدیل درب و پنجره های آهنی به upvc، و همچنین نیاز به پروفیل های تقویتی گالوانیزه، عمده فعالیت خود را به این سمت سوق دهد.
سال 1380 فعالیت در حوزه ساخت پروفیل های تقویتی گالوانیزه را مطابق با نیاز کشور با دو خط تولید شروع کرد.
با آغاز فعالیت رسمی مجموعه در سال 1382 با عنوان “شرکت آهن و فولاد جهان”، خطوط اسلایدینگ بهمراه تجیهزات ساخت سازه های فولادی به مجموعه اضافه شد.
شرکت هم اکنون در دو بخش سازه های فولادی و پروفیل های گالوانیزه فعالیت دارد، و در هر دو بخش براساس قابلیت های خود، افق های روشنی برای پیشرفت ترسیم کرده است.
اولین و بزرگترین تولید کننده و صادر کننده مقاطع گالوانیزه درکشور
در ابتدای سال 90 به پشتوانه همکاری تولید کنندگان داخلیِ درب و پنجره upvc؛ خطوط تولید پروفیل های تقویتی از نوع گالوانیزه طی 6 سال از دو خط به 9 خط افزایش یافت.
و حالا شرکت “آهن و فولاد جهان”، با قدمتی 60 ساله در موضوع فولاد و سازه های فولادی، سهمی70 تا80 درصدی در تولید پروفیل های تقویتی از نوع گالوانیزه کشور دارد و بعنوان اولین و بزرگترین تولید کننده مقاطع گالوانیزه در کشور شناخته می شود.
این سهم در حالی محقق شده است که، پیش از ورود این شرکت داخلی به بومی سازی پروفیل های تقویتی، 85 درصد بازار در دست ترکیه بود.
تمامی گالوانیزه های تولیدی منطبق با استانداردهای جهانی تولید می شود؛ و مقصد صادراتی محصولات گالوانیزه، کشورهای همجوار از جمله عراق، افغانستان، ترکمنستان و ارمنستان است.